Ekin Azhari Pengedar Shaklee Kota Bharu

Penyakit Osteoporosis atau Rapuh Tulang


Penyakit Osteoporosis atau rapuh tulang ialah suatu keadaan dimana ketumpatan dan kekuatan tulang berkurangan dan menyebabkan tulang menjadi mudah patah atau reput. Osteoporosis membawa kepada tulang poros yang tidak normal yang dapat ditekan atau dimampatkan seperti span. Keadaan ini yang membawa kepada kerapuhan tulang. Osteopenia ialah keadaan dimana tulang kurang tumpat berbanding tulang yang normal tetapi tidak mencapai tahap osteoporosis.


Tulang normal terdiri daripada protein, collagen dan kalsium yang mana memberi kekuatan kepada tulang. Tulang yang telah dijangkiti osteoporosis akan mudah patah walaupun pada kecederaan kecil yang lazimnya tidak akan mengakibatkan kepatahan. Tulang belakang, tulang rusuk, tulang punggung, dan tulang pinggang merupakan tempat yang biasa mengalami retakan atau patah akibat osteoporosis.

Penyebab yang membawa kepada masalah ini ialah penurunan kadar estrogen dalam diri wanita semasa menopause dan penurunan testosterone pada lelaki. Wanita berumur 50 dan lelaki berumur 70 tahun mempunyai risiko paling tinggi untuk mendapat penyakit osteoporosis ini.
 SIMPTOM Penyakit osteoporosis tidak mempunyai simptom pada peringkat awal. Simptom ini hanya mampu dikesan pada peringkat akhir penyakit iaitu:

- Kesakitan pada tulang
- Retakan dengan sedikit atau tiada trauma.
- Hilang ketinggian ( sebanyak 6 inci).
- Sakit pada bahagian bawah belakang.
- Sakit leher/tengkok.


 RAWATAN

 Matlamat untuk rawatan penyakit osteoporosis ini ialah untuk:
  • Mengawal kesakitan
  • Memperlahan atau memberhentikan kehilangan tulang (bone loss)
  • Mencegah retakan tulang dengan ubat menguatkan tulang.
  • Meminimumkan risiko untuk jatuh yang boleh menyebabkan retakan tulang.
Rawatan untuk penyakit osteoporosis ini boleh terbahagi kepada perubahan cara hidup dan kepelbagaian ubatan. Ubat-ubatan digunakan untuk menguatkan tulang.

BISPHOSPHONATES
Bisphosphonates ialah ubat utama yang digunakan untuk mencegah dan merawat penyakit osteoporosis dalam kalangan wanita yang sudah putus haid.

CALCITONIN
Calcitonin ialah ubat yang memperlahankan kadar kehilangan tulang dan melegakan kesakitan tulang. Calcitonin kurang efektif berbanding bisphosphonates.

RALOXIFENE
Raloxifene (Evista)  digunakan untuk mencegah dan merawat penyakit osteoporosis. Ia serupa dengan ubat bagi kanser payudara tamoxifen. Raloxifene boleh mengurangkan retakan tulang belakang sebanyak 50%. Walau bagaimanapun, ia tidak mampu untuk mencegah retakan tulang yang lain.

Kesan samping yang paling serius bagi pengambilan raloxifene ini ialah risiko darah tersumbat pada bahagian saraf kaki atau dalam paru-paru.

SENAMAN 

Elakkan senaman yang boleh mengakibatkan terjatuh atau impak yang kuat yang boleh menyebabkan keretakan tulang.

DIET

Dapatkan sekurang-kurangnya 1 200 miligram kalsium setiap hari dan 800 - 1 000 vitamin D3. Vitamin D membantu badan kita menyerap kalsium.

Makanan yang tinggi kalsium antaranya ialah:
  • Keju
  • Ais-krim
  • Sayuran hijau
  • Susu rendah lemak
  • Ikan salmon
  • Ikan sardin bersama tulangnya.
  • Tauhu
  • Yogurt 
Tinggalkan tabiat tidak sihat seperti merokok atau minum minuman keras.



Share on Google Plus

About Unknown

Ekin Azhari merupakan ahli Shaklee dan pengedar sekitar Kota Bharu termasuk pengeposan produk ke seluruh Malaysia. Hubungi saya di 017-948 6216.



    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 ulasan:

Catat Ulasan