Ekin Azhari Pengedar Shaklee Kota Bharu

Rawatan strok di rumah

Rawatan strok di rumah

Strok antara penyakit yang memerlukan lebih perhatian di rumah. Sementara itu, dengan adanya sokongan moral, pesakit ini akan lebih ceria dalam melayari kehidupan mereka. Strok merupakan keadaan yang berlaku tiba-tiba akibat rosak atau pecahnya salur darah otak yang boleh menjadikan seseorang tidak sedar diri, biasanya diikuti oleh kelumpuhan atau penyekatan salur darah oleh gumpalan darah.
Berikut merupakan sedikit panduan bagi rawatan pesakit angin ahmar atau strok di rumah.
  • Sediakan stokin untuk mengelakkan berlakunya darah beku dalam saluran darah (deep vein thrombosis). Ia berfungsi untuk mencengkam kulit dan mengempiskan vena supaya darah tidak bertakung.
  • Bagi mengelakkan kekejangan dan kaku otot, pesakit dan ahli keluarga pesakit dilatih cara-cara yang betul untuk mengalihkan kedudukan pesakit, membawa ke tandas, mengangkat dan sebagainya.
  • Jururawat membuat penilaian sama ada keadaan rumah pesakit sesuai untuk mereka ke tandas, katil dan sebagainya. Mereka juga akan membuat penilaian sama ada pesakit memerlukan alat-alat bantuan berjalan seperti tongkat, kerusi roda dan lain-lain.
  • Pesakit yang menghadapi masalah gangguan pertuturan dan pemahaman dalam berkomunikasi akan dibantu oleh pakar pertuturan untuk bertutur.
  • Bagi memastikan pesakit mendapat zat makanan yang mencukupi, pakar pemakanan akan menganggarkan keperluan kalori yang diperlukan.



Rawatan paliatif
Penjagaan atau rawatan paliatif ini merangkumi penjagaan semenjak pesakit dimasukkan ke wad di hospital sehinggalah penjagaan pesakit di rumah. Banyak kes menyaksikan bagaimana ramai pesakit kanser yang terbiar dan terlantar tanpa sebarang usaha-usaha untuk mengurangkan penderitaan mereka dan pesakit-pesakit ini akan meninggal dalam keadaan yang sangat menyedihkan. Kaedah rawatan yang bertujuan untuk mengurangkan penderitaan pesakit kanser yang berada pada peringkat akhir ataupun yang tidak boleh disembuhkan lagi dinamakan penjagaan ataupun rawatan paliatif. Penjagaan paliatif bermaksud penjagaan holistik yang merangkumi rawatan melegakan masalah fizikal, sosial dan psikologi pesakit.
Pesakit yang dimaksudkan di sini adalah pesakit yang menghidap penyakit-penyakit kronik yang serius dan tidak ada peluang untuk sembuh. Penjagaan paliatif ini juga meliputi penyakit buah pinggang dan lain-lain. Walau bagaimanapun penyakit yang sering dikaitkan dengan penjagaan paliatif ini adalah penyakit kanser.
Share on Google Plus

About Unknown

Ekin Azhari merupakan ahli Shaklee dan pengedar sekitar Kota Bharu termasuk pengeposan produk ke seluruh Malaysia. Hubungi saya di 017-948 6216.



    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 ulasan:

Catat Ulasan